کد مطلب:173120 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:163

علنی شدن زیارت در عصر امام باقر و امام صادق
زیارت عاشورا، همان گونه كه بیان شد حدیث قدسی بوده و در زمان حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم مطرح بوده و هم چنین بعد از شهادت حضرت در زمان امام سجاد علیه السلام و با توجه به مصائب گوناگونی كه اهل بیت علیهم السلام تحمل نمودند و از ناحیه ی ظالمین مورد هجوم قرار گرفتند، اما علنی كردن آن از زمان امام باقر علیه السلام به بعد


است. زیرا امام سجاد علیه السلام در زمان حكومت بنی امیه بوده اند و اگر این زیارت توسط ایشان بیان می شد با وجود لعن و نفرین هایی كه در متن زیارت در مورد غاصبین جایگاه امامت و هم چنین لعنت بر خاندان بنی امیه در آن دیده می شود، باعث قتل شیعیان و روات آن می شد و بنابراین حضرت دستور بیان آن را صادر نفرمودند.

دلیل دیگر ممنوعیت نقل حدیث از زمان حضرت امیر علیه السلام به بعد توسط خلیفه ی دوم است كه بخش نامه نمود كه حدیثی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل نشود و تمام توجه مردم به قرآن باشد كه این هم عامل دیگری برای بیان نكردن این زیارت است.

ولی در زمان حضرت امام باقر علیه السلام و اواخر حكومت بنی امیه فرصتی به دست آمد تا آن حضرت به صورت شجاعانه حقایقی را بیان فرمایند، و بعدا كه حكومت بنی امیه كنار رفت، حكومت بنی العباس شروع شد و آنان ادعای خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و سیادت را نمودند، كه در این عصر زمینه ی مساعدتری پیش آمد تا حضرت امام باقر و حضرت امام صادق علیهماالسلام به شكل گسترده ای به نشر احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بپردازند و افرادی مانند «زرارة» و «محمد بن مسلم» و بسیاری از شیعیان توانستند كتاب های حدیث بنویسند. و حتی به بركت اقدام های شجاعانه ی حضرت امام باقر علیه السلام و در امتداد برنامه ی آن حضرت نیز برنامه های حضرت امام صادق علیه السلام بود كه افرادی مانند بخاری، مسلم نیشابوری و... جرأت نوشتن كتاب هایی به عنوان كتاب حدیث پیدا كردند.

بنابراین در این موقعیت و زمان مناسب این زیارت (زیارت عاشورا) بطور علنی در میان شیعیان بیان شد.

این نكته نشان دهنده این است كه ائمه اطهار علیهم السلام چقدر وقت شناس بودند كه در فرصت مناسب به نشر حقایق اسلام می پرداختند، چنان كه در زمان دیگر هم وقتی متوكل عباسی قبر حضرت سیدالشهداء علیه السلام را آب بست، امام هادی علیه السلام «زیارت جامعه» را تدوین نمودند.

نكته ی قابل توجه این كه حضرت امام صادق علیه السلام اگر چه در كنار قبر حضرت امیر علیه السلام است و قاعدتا همه ی توجه باید به صاحب این قبر و امیرالمؤمنین علی علیه السلام باشد، ولی حضرت به لحاظ اهمیتی كه در زیارت عاشورا وجود دارد، دستور خواندن آن را در كنار قبر حضرت امام علی علیه السلام دادند؛ و نیز معلوم می شود كه خصوصیت مكانی هم مورد نظر حضرت بوده است.